Madrasah Ulumil Arabiyah (MUA) Tanjungbalai Riwayatmu Dulu

Syeikh Abdul Hamid Pendiri Sekolah MUA (Madrasah Ulumil Arabiyah) Tanjungbalai


Kata Melayu telah dikenal mulai sekitar tahun 100 - 150 SM seperti yang tersebut dalam buku Geographike Sintaxis karya Ptolemy yang menyebutkan maleu-kolon. Dan kemudian dalam kitab Hindu Purana pada zaman Gautama Buddha terdapat istilah Malaya Dvipa yang bermaksud tanah yang dikelilingi air. Kemudian setelah itu sekitar abad ke 7 muncullah kerajaan melayu tua di Sumatera yang masih menyembah berhala (Hindu) seperti Jambi, Sriwijaya, Perlak, Dharmasraya (sesuai catatan Marcopolo).

Setelah Sriwijaya ditundukkan dan dilemahkan oleh Raja Chola dari India (sekitar abad ke 11) lalu pada abad ke 13 kerajaan kerajaan melayu tua itu bangkit kembali dengan wajah baru setelah  sampainya pengaruh Islam dari Kerajaan Samudera Pasai di Aceh. Pada abad ke 17 kerajaan kerajaan melayu tua (Hindu) itu telah berganti menjadi kerajaan Melayu Islam, seperti Pagaruyung dan Siak. Akhirnya muncul pulalah kerajaan kerajaan kecil dan kedatuan di Sumatera Timur yang sangat dipengaruhi oleh ketiga kerajaan Islam itu baik karena hubungan perkawinan dan hubungan darah maupun karena faktor kekuasaan. Kerajaan Melayu Islam yang baru muncul di akhir era kerajaan Nusantara itu antara lain seperti Kesultanan Langkat, Kesultanan Deli, Kesultanan Serdang, Kedatuan Batubara, Kesultanan Asahan, Kesultanan Kota Pinang, dll.

Pada masa kejayaan kerajaan kerajaan Islam inilah sangat ramai melahirkan para ulama ulama besar dengan kemasyhuran namanya sampai menjangkau ke seluruh dunia Melayu kala itu. Banyak di antara mereka yang telah menghasilkan kitab kitab sebagai pembelajaran di sekolah sekolah maupun dalam praktek islami dalam kehidupan.

Di antara ulama-ulama yang berasal dari kerajaan kerajaan baru tersebut seperti Syeikh Hasanuddin bin Ma'shum Mufti Besar Kesultanan Deli, Mufti Syeikh Muhammad Isa, Syeikh Abdul Wahab Rokan pendiri tarekat Naqsabandiyah, Syeikh Muhammad Zain Nuruddin bin Syeikh Imam Abbas al-Khalidi Batu Bahara Pasir Dahari Inderapura, Mufti Haji Muhammad Nur Langkat, Kadi Haji Muhammad Nur bin Ismail Langkat dan masih banyak lagi lainnya.

Syeikh Abdul Hamid bin Mahmud

Di antaranya adalah seorang Syeikh Abdul Hamid bin Mahmud. Ayah dan datuk neneknya berasal dari Talu, Minangkabau. Abdul Hamid dilahirkan di Tanjung Balai Asahan tahun 1298 H/1880 M. Wafat pada hari Kamis menjelang malam Jum'at pada 10 Rabiul Akhir 1370 H/18 Pebruari 1951 M.

Para ulama tersebutlah penggagas berdirinya Al Jam'iyatul Washliyah, sebuah organisasi Islam Sumatera Utara. Al Jam'iyatul Washliyah (disingkat Alwasliyah) berfaham Ahlus Sunnah wal Jamaah dengan pegangan fiqih akidahnya berlandaskan Mazhab Syafie. Al Jam'iyatul Washliyah mempunyai banyak persamaan dalam pegangannya dengan Persatuan Tarbiyah Islamiyah (PERTI) yang dibentuk para ulama Sumatera Barat (Minangkabau). Para ulama pendiri PERTI bersahabat dengan para ulama Sumatera Timur tersebut kerana mereka setempat seperguruan di Mekah. Begitu pula halnya dengan Syeikh Abdul Hamid bin Mahmud Asahan.

Para ulama Al Jamiatul Wasliyah dan PERTI (disebut dengan istilah Kaum Tua) ini sangat menentang golongan tajdid/reformis (Kaum Muda) pemahaman yang tidak mengikut mazhab itu dibawa ke dunia Melayu terutama di Minangkabau oleh sahabat mereka juga yang sama menimba ilmu di Mekah. Di antara tokoh tajdid di Minangkabau ialah Dr. Haji Abdul Karim Amrullah (ayah Prof. Dr. Hamka). Beliau mendapat tentangan hebat daripada sahabatnya, Syeikh Hasan Ma'shum sahabat Syeikh Abdul Hamid bin Mahmud Asahan. Guru mereka, Syeikh Ahmad al-Fathani ketika itu telah meninggal dunia, tetapi Syeikh Ahmad Khatib al-Minankabawi ketika itu masih hidup. 

Dalam peristiwa polemik antara Dr. Haji Abdul Karim Amrullah dengan Syeikh Hasan Ma'shum, ternyata Syeikh Ahmad Khatib al-Minankabawi membenarkan hujah-hujah yang dikemukakan oleh Syeikh Hasan Ma'shum. Dalam satu tulisan Syeikh Ahmad Khatib al-Minankabawi mengakui bahawa kedua-dua ulama yang seorang berasal dari Minangkabau dan yang seorang lagi berasal dari Deli itu adalah sama-sama murid beliau. 

Syeikh Ahmad Khatib al-Minankabawi dalam tulisannya menyatakan juga bahwa anak beliau Haji Abdul Karim Amarullah beranggapan bahwa banyak orang tidak memahami hujah-hujah yang dikemukakan oleh Ibnu Taimiyah. Padahal menurut Syeikh Ahmad Khatib al-Minankabawi para ulama telah meneliti beberapa karangan Ibnu Taimiyah, ternyata terdapat kelemahan-kelemahan. Maka banyaklah golongan ulama Syafi`iyah dan ulama-ulama lainnya menolak hujah-hujah Ibnu Taimiyah itu.

Sejak kecil beliau belajar kepada saudara iparnya bernama Haji Zainuddin, Kadi Kesultanan Asahan. Sesudah itu beliau memperdalam pelbagai ilmu kepada Syeikh Hasyim Tua dan selanjutnya belajar kepada seorang ulama yang paling terkenal di Asahan ketika itu, beliau ialah Syeikh Muhammad Isa, Mufti Keaultanan Asahan di Tanjung Balai Asahan. 

Setelah beberapa tahun belajar kepada Syeikh Muhammad Isa, beliau menganjurkan supaya Abdul Hamid melanjutkan pendidikannya ke Mekah. Ia melihat talenta Abdul Hamid  dapat menumbuhkan kembangkan ilmu ilmu para ulama terdahulu. 

Syeikh Abdul Hamid bin Mahmud 

Ketika sampai di Mekah, beliau dapat diterima belajar pada halaqah Syeikh Ahmad al-Fathani, hanya sekitar dua tahun saja karena Syeikh Ahmad al-Fathani gurunya itu meninggal dunia (1325 H/1908 M). Suasana duka lahir dan batin melanda Syeikh Abdul Hamid ketika itu, kerana walaupun bergaul hanya sekitar dua tahun namun rasa kasih sayang terhadap Syeikh Ahmad al-Fathani sudah menyatu dalam jiwanya.

Walaupun perasaan sedih sangat sukar dihilangkan, Abdul Hamid tetap tegar dalam menimba ilmu. Kemudian beliau masuk halaqah pengajian beberapa ulama lainnya, di antaranya halaqah Syeikh Ahmad Khathib bin Abdul Lathif Minangkabau, Syeikh Muhammad bin Ismail atau Syeikh Nik Mat Kecik al-Fathani, Syeikh Wan Ali Kutan al-Kalantani, Syeikh Daud bin Mustafa al-Fathani atau Tok Cik Wan Daud al-Fathani, juga ulama-ulama yang berasal dari dunia Melayu lainnya. Abdul Hamid juga belajar kepada beberapa ulama Arab, di antaranya ialah Sayid Abdullah az-Zawawi. Pada masa inilah pendidikannya terganggu disebabkan adanya perang dunia pertama (1914 M - 1918 M). Abdul Hamid pun terpaksa pulang ke tanah kelahirannya Tanjung Balai Asahan.

Abdul Hamid Asahan pulang dari Mekah bersama gurunya Mufti Mekah Sayid Abdullah az-Zawawi dan muridnya Tengku Mahmud Zuhdi Al Fathani karena diburu oleh pihak pengikut ajaran Muhammad bin Abdul Wahhab (Wahabi). Sayid Abdullah az-Zawawi kemudian meneruskan perjalanan ke Riau dan terakhir sampai akhir hayatnya menjadi Mufti Kerajaan Pontianak. 

Di antara ulama yang seangkatan dengan Abdul Hamid Asahan (lahir 1298 H/1880 M) ketika belajar di Mekah ialah Haji Muhammad Nur bin Ismail (lahir 1296 H/1879 M), seorang Kadi Langkat. Syeikh Muhammad Zain Nuruddin bin Syeikh Abbas al-Khalidi Batu Bara Pasir Dahari Indrapura juga seangkatan dengan Abdul Hamid Asahan tetapi tidak sempat belajar kepada Syeikh Ahmad al-Fathani. Oleh kerana sewaktu   Syeikh Muhammad Zain Nuruddin bin Syeikh Abbas al-Khalidi Batu Bara Pasir Dahari Indrapurasampai ke Mekah Syeikh Ahmad al-Fathani telah meninggal dunia.

Selain seangkatan dengan kedua ulama tersebut, Abdul Hamid Asahan juga seangkatan dengan beberapa ulama Melayu dunia yang menjadi tokoh di negeri-negeri kelahiran mereka atau di tempat-tempat lain yang ditujunya dalam perantauan. Mereka antara lain Abu Bakar bin Hasan al-Muari (lahir 1292 H/1875 M), Syeikh Muhammad Said bin Syeikh Jamaluddin Linggi (lahir 1292 H/1875 M), Tengku Mahmud Zuhdi bin Tengku Abdur Rahman al-Fathani (lahir 1293 H/1876 M), Ismail bin Abdul Majid (lahir 1293 H/1876 M, Umar bin Cik Ahmad Besut, Terengganu (lahir 1295 H/1878 M) dan masih banyak lagi.

Sekitar dua tahun setelah PD I, tepatnya pada tahun 1916 M, Syeikh Abdul Hamid dan kawan-kawan mendirikan Madrasah Ulumil Arabiyah (MUA) di Tanjungbalai, sekali gus beliau adalah sebagai pemimpinnya yang pertama. Penulis adalah juga salah satu alumni dari Sekolah Dasar MUA ini (Angkatan 1971) jauh setelah masa Muhammad Arsyad Thalib Lubis sang tokoh Al Wasliyah itu.

Sejak saat itu mulailah nama Abdul Hamid semakin masyhur dalam wilayah Kesultanan Asahan, bahkan seluruh Sumatera Timur. Pada tahun 1930 Syeikh Abdul Hamid diutus oleh Kesultanan Asahan mengunjungi Mekah dan Mesir. Di Mekah, Abdul Hamid mendapat kehormatan sebagai anggota pemeriksa Ma'ahad Su'udiyah, sebuah sekolah tinggi di kerajaan Saudi pada zaman itu.

Pada masa itu Madrasah Ulumil Arabiyah (MUA) adalah termasuk salah satu pusat pendidikan Islam berpengaruh di Asahan, bahkan ia sejajar dengan madrasah madrasah yang terkenal lainnya di Sumatera Utara seperti Madrasah Islam Stabat, Langkat, Madrasah Islam Binjai, Madrasah al-Hasaniyah Medan dan lain-lain. Banyak ulama ulama besar Sumatera Utara yang dilahirkan oleh madrasah tersebut. diantaranya yang terkenal seperti Syeikh Muhammad Arsyad Thalib Lubis (lahir Ramadan 1326 H/Oktober 1908 M, wafat 25 Jamadilawal 1392 H/6 Julai 1972 M). 

Kesibukan Syeikh Muhammad Arsyad Thalib Lubis melibatkan di antaranya adalah sebagai seorang pendidik mulai sekolah dasar sampai perguruan tinggi. Ia telah menghasilkan banyak buku dalam pelbagai bidang ilmu. Ia juga tokoh yang mampu berdialog/berdebat dengan pihak Kristen dan banyak lagi. Ulama besar dan tokoh ini belajar di Madrasah Ulumil Arabiyah yang didirikan oleh Abdul Hamid Asahan tersebut dalam kurun tahun 1923 M - 1924 M. 

Menurut berbagai sumber beberapa orang ulama Sumatera Utara terkenal yang seangkatan dengan Syeikh Muhammad Arsyad Thalib Lubis juga pernah belajar kepada Abdul Hamid Asahan. Di antara mereka seperti; Zainal Arifin Abbas, Al-Ustaz Abdul Halim Hasan, Abdul Rahim Haitami dan lain-lain.

Sampai menjelang perang dunia kedua, sekitar tahun 1930an, Abdul Hamid sudah menyelesaikan beberapa buah buku diantaranya adalah :

1. Ad-Durusul Khulasiyah, pernah dicetak di   
    Mekah.

2. Al-Mathalibul Jamaliyah, pernah dicetak di 
    Mekah.

3. Al-Mamlakul `Arabiyah.

4. Nujumul Ihtiba.

5. Tamyizut Taqlidi minal Ittiba.

6. Al-Ittiba.

7. Al-Mufradat.

8. Mi'rajun Nabi.

Selain menulis buku, Abdul Hamid juga pernah menerbitkan buletin bahasa Arab dan Melayu yang diberi judul Majallah `Ulumil Islamiyah. Buletin ini tidak berumur panjang, hanya dua kali terbit di tahun 1939 M. Di dalamnya terdapat tulisan-tulisan Syeikh Mustafa al-Maghari, Syeikhul Azhar, Mesir, Syeikh Abdul Quddus, guru Madrasah Ulumis Syar'iyah Madinah.
(Oleh : Drs. Harunsyah Arsyad, M.AP; Dari berbagai sumber)

Komentar

Postingan populer dari blog ini

LEGENDA PULAU SI KANTAN

SUNGAI BEROMBANG DARI MASA KE MASA

LEGENDA GUA "LIANG NAMUAP" DI SIBUHUAN SOSA